Rasai Ketenangan...

Thursday 11 July 2013

Si Tua

Assalamualaikum wbt.,

- Ramadhan ke-2 -

Hati pagi ni entah kenapa tersentuh.. tersentuh melihat si tua yang sedang berehat di katil satu bilik rumah kami.. sedang aku menggosok baju kerja abah di bilik si tua berehat, tertanya-tanya diri ni apa perasaannya sekarang tanpa seorang teman setia di sisi.. mau saja korek segala rahsia yang terbuku di hatinyaa... ok ke dia sebenarnyaa..? dari raut wajahnya nampak tenang.. macam tak ada apa apa masalah.. tapi aku tau mesti ada rasa pedih pilu yang tersimpan rapi..

Si Tua.. satu-satunya tokwan yang masih aku ada.. umurnya dah menjangkau 80++tahun.. tubuhnya kecil.. kulit hitam manis... gigi semua dah takde.. comel ajeee tengok.. hehehe.. dia masih kuat.. tapi sedikit demi sedikit kudrat si tua ni ditarik.. pendengarannya berkurangan... lututnya sakitsakit.. jalan slowslow.. tapi sejak ketiadaan isteri di sisi, rajin benar dia nak ikot kami berjalan-jalan.. tapi cepat jugak dia nak balik.. hihihi.. tu takde hal laa.. sebagai anak cucu kene la bersabar nak iring tokwan berjalan bersama kann... bila lagi nak tambah pahala menjaga orang tua yang kita sayang kann... heheh.. kami sampai tak sangka tok pergi dulu dari tokwan.. sebabnya tok lebih nampak bertenaga dari tokwan.. =)

aku teringat satu peristiwa di mana tokwan kemalangan di kampung.. kejadian tu pada waktu pagi..masa tu tokwan tunggang basikal keluar dari kawasan masjid nak balik rumah.. baru je nak mengayuh basikal ke atas jalan raya tibatiba ada satu motor langgar tokwan & tokwan terpelanting! Astaghfirullahhh... jiran2 yang rumah berdekatan kawasan kejadian terus keluar rumah & bantu tokwan.. muka tokwan penuh darah.. sebelah tangan tokwan takdapat bergerak.. luka & lebam teruk di siku, lutut dan dahi.. jiran2 yang tolong cuci luka menangis tengok tokwan dalam keadaan macam tuu... siapa yang tak menangis bila tengok si tua dilanggar free2 ajeee... masa tu mak abah terus ambil cuti dan balik kampung.. mereka risau kondisi tokwan teruk.. tok takyah kata apa laaa.. memang kelam kabut jadinyaa.. aku? aku tak balik kampung.. mak abah terus balik jee.. aku kat KISAS masa tu.. baru je masuk lab kimia, tibatiba cikgu kimia, Puan Harlina panggil ke depan kelas & bawak aku ke bilik belakang lab kimia... aku pelik... cikgu nak start explain pon susah.. dia tak sampai hati nak bagitau kisah tu.. dia risau aku jadi sedih sangat dan tak fokus belajar... yeee.. memang hari tu aku langsung tak dapat fokus.. mase cikgu cerita tu aku ok lagi.. buatbuat tenang.. padahal dalam hati menangis... habis je waktu lab kimia, cikgu jumpa aku & tenangkan aku mntak aku byk bersabar dan doa banyak2 pada Allah.. entah kenapa naik je ke kelas aku terus menangiss.. menangis yang tak henti.. sampai ustazah bahasa arab tanya2 member lain kenapa dengan aku.. huhuuhuh maaf ustazah.. saya memang tak dapat nak menahan rasa sedih nii...saya sayang sangat tokwan saya nii.. seharian aku takde mood.. duk terkenang kat tokwan jeee.. elok dah ke tangan yang tak dapat bergerak langsung tuu?? ada luka yang kene jahit ke?? tokwan ok keee?? stabil? Alhamdulillah lepas dah lama tuu tokwan sihat macam biasa cume tak dapat buat keje berat.. lepas accident tu, ade je benda lain jadi.. tokwan terparang ibu jari sendiri laaa... kene patuk dengan ular kapak laaa... ya ALLAH.. ujianmuuu benar2 menguji jiwa... tapi semua kuasa Allah kan.. Dia boleh tarik nyawa siapasiapa saja tanpa mengira tua muda sakit sihat.. tengok2 tok yang 'pergi' dulu meninggalkan kami.. padahal sebelum tu aku rasa macam tokwan yang akan tinggalkan kami dulu.. yelah.. macam2 perkara jadi kat diaa.. Alhamdulillah dia sihat sampai sekarang..

melihatkan si tua ni... dari penampilan luarannya nampak macam orang yang dah tak terdaya nak buat apa-apa.. tapi siapa sangka... dia memang aktif bercucuk-tanam.. orang tua kampung kann.. biasa la tuu..  hehe.. tokwan pandai jugak masak.. kadang-kadang kalau aku lambat masak or kurang rajin nak masak, nanti dia la yang masak.. ok la not bad laaa.. kira terer lagi la dari abah.. hikhikhik.. abah tu rajin masak bila mak takde kat rumah pergi kursus.. heheh.. tokwan rajin bangun awal pagi buat tahajjud.. lepas tu mesti menelaah buku-buku agama.. matanya masih elok! Alhamdulillah.. tak payah pakai cermin mata pun... kadang-kadang aku malu sendiri bila tengok tokwan rajin bangun awal2 buat tahajjud & baca buku..mana taknyaa... nafsu tidur aku melebihi dari nafsu beribadah.. haihhh.. anak muda apa la nii.. isk isk.. kene ubah nii.. seronok tau tengok si tua mencari ilmu.. kagum..tak sombong menuntut ilmu.. =)

ramadhan kali ni tokwan tunaikan ibadah puasa di rumah kami... dia yang rela hati nak datang berpuasa sebulan kat sini.. Alhamdulillah.. kami memang happy.. sebab kat kampung mana ada sesiapa.. tokwan tinggal sorang.. risau jugak kami.. apa-apa jadi nanti payah pulak kann...sementara aku tak dapat tawaran sambung belajar lagi ni boleh la aku teman tokwan duk umah kami ni.. takde laa dia kebosanan tinggal kat rumah tengah bandar ni.. hehe.. harapnya tokwan happy la duk dengan kami yang 'gila2' ni yeee.. raya nanti kita balik kampung okay.. dun worry.. kami tak paksa tokwan duk sini lama2.. ikot keselesaan tokwan la nk duk mana2.. =) semoga  tokwan sihat2 selalu.. insyaALLAH... sayang tokwan selalu.... <3 br="">




indahnya ciptaan Ilahi... =)

No comments:

Post a Comment